Det finns en rad olika sätt att marknadsföra sig på nu år 2017 och absolut störst just nu är den digitala marknadsföringen. Men är man inte van att arbeta med marknadsföring på nätet finns en hel del okända begrepp och förkortningar att lära sig – dessa reds ut nedan.

Inom vanlig marknadsföring finns en hel del saker att ha koll på. Till exempel måste du marknadsföra dig på rätt sätt och hålla dig till de regler och lagar om marknadsföring som finns uppsatta. Likaså finns ännu mer saker att hålla koll på om man vill följa den nya flugan: att marknadsföra sig genom digital marknadsföring. För att lyckas med marknadsföring på nätet är det viktigt att man vet vad man håller på med, och som nybörjare kommer man att stöta på en hel del olika begrepp, förkortningar och olika termer som man vanligtvis inte stöter på alls inom traditionell marknadsföring. Turligt nog har Internetworld sammanställt en lista på just olika begrepp, förkortningar och termer som man förklarar innebörden av – och när du vet vad dessa betyder har du all möjlighet att bli en stjärna inom marknadsföring även online. Nedan följer ett urval av några av begreppen som tidningen valt att förklara närmare:

  • ABM – betyder account-based marketing och handlar om att man marknadsför till en specifik grupp personer genom personligare budskap.
  • VR – virtuell verklighet.
  • AR – augmenterad verklighet, samma teknik som spelet Pokémon GO bygger på.
  • Mobile ad blocking – hjälper personer att blockera reklam i sina telefoner
  • Native advertising – reklam i text form som ger mervärde likt en artikel och kommer förbi de flesta sorters ad blockers vilket gör dessa mer populära.
  • DMP – står för: data management plattform och är en mjukvara till för att hjälpa till att samla in, sortera och dela information.
  • Data driven marketing. Marknadsföringsbeslut som baseras på analys av kunddata, bland annat från CRM-system, sociala medier och marknadsanalyser, för att säkerställa att rätt budskap når fram till rätt målgrupp. Genom att analysera vad du vet om din målgrupp kan du sedan basera kommande kampanjer och kommunikationsaktiviteter på sådant som du redan vet fungerar sedan tidigare.