Ta kollegorna på en inspirerande föreläsning
 

Var det längesen du och kollegorna gjorde någon rolig kick off-aktivitet? Då är det dags att ta dem med på en tur där både skratt, begrundan och en stor dos neurologi står som teman på kvällen. Här tipsar vi om en föreläsning som vi tror kan vara nyttig och inspirerande för de flesta arbetsplatser.

Det är författaren lenaskogholm.se som skrivit den bästsäljande boken ”Bemötandekoden – konsten att förstå sig på människor och få bättre (arbets)liv” som står för föreläsningar om just hur man bemöter människor genom att lära känna hjärnans olika funktioner. Det är en inspirerande och rolig föreläsning som manar till många skratt – men också många funderingar. Plötsligt blir det relevant att fråga sig själv: vem är jag i en knepig situation på arbetsplatsen? Hur bemöter jag feedback? Och hur beter jag mig under svåra samtal med chefen?

Konsten att ge och ta feedback

Att vara en kollega kan tänkas enkelt. Du vaknar på morgonen, äter din frukost och tar dig till arbetsplatsen. Den vanliga arbetande människan stöter på ungefär samma figurer på jobbet varje dag. Vissa kommer du bättre överens med än andra: men det professionella jaget är inte alltid sådär närvarande som du kanske tror. Hjärnan, till exempel, är en konstruktion som inte riktigt hängt med i den digitala ålderns era – och är faktiskt kvar i någorlunda konserverad form sen jägare- och samlaretiden. Hur denna forntida hjärna fungerar i dagens höga krav på socialt samspel är inte alltid det lättaste… Och det är lite sådana saker som kan vara kul att lära sig mer om på en inspirerande föreläsning!

Vad finns det då för tips för att ge och ta feedback? För det första är det bra att komma ihåg att den man pratar med också är en levande varelse med känslor, rädslor och osäkerhet. Det är med andra ord alltid bra att vara tydlig med det man tänker säga, och rama in det på ett logiskt sätt. Feedbacken ska kännas relevant och ärlig, utan att den trampar på någons tår. Här finns en ganska behändig guide på ungefär vad du kan tänka på i sådana lägen.

Kollega eller chef?

Något som många tycker är besvärligt är dynamiken kollega/chef. Här finns det mycket för båda parter att lära, även om det är chefens ansvar att se till att vara den som ger mest kompetent bemötande. Som människa är det dock viktigt att komma ihåg att alla behöver vara bra på det, och det blir man förstås genom att lära känna människor bättre och förstå varför vi beter oss på olika sätt i olika givna situationer. Kanske känner du till exempel att din chef alltid ratar dina idéer, att du hålls utanför möten eller att du inte får någon konstruktiv feedback? Då är det dags att schemalägga ett samtal eller avstämning där du tar upp detta med din chef.

Att ge feedback utan att såra kan förstås vara svårt. Det bästa är att göra det till en gemensam angelägenhet på arbetsplatsen, till exempel genom att boka en föreläsning med Lena Skogholm som kan ge er inspirerande tips på hur ni blir bättre kollegor och människor!