För att bli branschledande eller åtminstone synas på rätt ställen vid rätt tidpunkt, och på rätt sätt, så krävs det att man tänker lite framåt. Marknader förändras och marknadsföringen med den, vad som fungerade för tio eller fem år sedan funkar kanske inte alls i dag, eller i alla fall inte med samma effekt. Vad ”trendar” marknadsföringsmässigt 2017?

 

arbeta-skrivaDet är nu nytt år och 2017 kommer förmodligen präglas av andra trender än de som gav liv, färg och luft åt 2016. I Dagens Media spekuleras det kring vilka de hetaste digitala trenderna kommer vara. De menar vidare att dagens konsumenter är både egocentrerade och upplevelsesökande på en helt annan nivå än tidigare, bara tänka sig att varje dag så tas nästan 100 miljoner selfies. Man förväntar sig att vara i centrum och att säljare och företag kommer till konsumenten, inte tvärtom. Det gör att många företag måste tänka om en del kring sina marknadsstrategier. Med på listan av de trender som Dagens Media visar upp är bland annat:

 

  • Datadriven marknadsföring och analys blir allt viktigare – det är beslutsunderlaget att använda sig av i kampen av kunderna.
  • Mobilen är en allt viktigare plattform för affärer och marknadsföring, initiativen kommer öka vad gäller optimering av den mobila upplevelsen.
  • Kundupplevelsen blir allt mer avgörande, snarare än produkten i sig. För att lyckas behövs kunskap om vad som är relevant för kunden, vad som är värdesättande.
  • Kundkommunikation, marknadsföring och design är de nya ledningsfrågorna i och med den digitala transformationen.

 

 

Konsumenternas sätt har ändrats

För att klara av att vända eller ändra, på en marknadsstrategi och lära sig allt nytt som ofta krävs kan det vara bra att anlita hjälp från experter, som till exempel http://www.vaimo.se. Konsumentens beslut att köpa eller inte blir enligt Veckans Affärer allt mer komplext, det gör att segmenteringen av produkter blir mer komplex och inte lika kategoriserad som förr.

 

Många väljer, likt konstnären Simon Stålenhag, att enbart marknadsföra sig via sociala medier. Om man lyckas med det kan man få en ordentlig spridning och det kan man tjäna en hel del på. Det gäller dock att hitta rätt kanaler och till rätt personer även där. Mer om detta kan man läsa mer om i Sveriges Radio.